ראיון עבודה הנו אחד מן השלבים המכריעים והמהותיים בתהליך הקבלה לעבודה. לפיכך, חשוב להיות נכונים ומוכנים לקראת ראיון עבודה, וכך להעלות את סיכויי ההצלחה, בקבלת המשרה הבאה.
בשנים האחרונות, התגברה התחרות בשוק העבודה, עובדה, שהפכה את ריאיון העבודה לכלי אפקטיבי וראוי למיפוי וסינון ראשוני של מועמדים עבור חברות רבות בישראל, וכמו כן, עודדה את פיתוחן של תיאוריות ושיטות שונות כיצד לצלוח ראיון עבודה, זאת בהסתמך על רזי תורת ראיון העבודה.
בהתחשב בעובדות אלו, המאמר הבא מבקש ליצור מסמך הכנה לקראת ראיון עבודה, תוך הדגשת היתרונות והחסרונות, הטמונים בכל ראיון עבודה.
מהו ראיון עבודה ?
ראיון עבודה הנו כלי אפקטיבי ונפוץ, למיון עובדים בעולם העבודה. ראיון עבודה הנו חלון ההזדמנויות עבור המועמד, בו ניתנת לו האפשרות להציג את הערכים והעקרונות המנחים אותו בעבודתו המקצועית, להפגין מקצועיות ורושם ראשוני חיובי, וכך למעשה לכבוש את המראיין, להשפיע במידת מה על עתידו, ולצבור נקודות זכות. כמו כן, ראיון עבודה הנו האינטראקציה היחידה, המתקיימת בין הארגון ל"עובד הפוטנציאלי", ולכן זהו הכלי היחידי אשר באמצעותו יכול המרואיין לבחון, ללמוד ולהכיר את האדם העומד מולו.
יש לקחת בחשבון כי החותם, שמותיר הרושם הראשוני והחיצוני, הנו קריטי, וזאת לנוכח העובדה כי ראיון עבודה, אורך כ - 20 דקות בממוצע.
מהם יתרונותיו של ראיון עבודה ?
- מבחינת הארגון, ראיון העבודה מהווה אמצעי זול ואפקטיבי במיוחד למיפוי ומיון עובדים, בעיקר כאשר מספר המועמדים הנו רב.
- מבחינת הארגון, זוהי ההזדמנות היחידה לבחון וללמוד את מעלותיו ותכונותיו (כושר ביטוי, בטחון עצמי, כושר שיחה, תגובות והתנהגות) של המועמד באמצעות אינטראקציה מילולית, ואף אינטראקציה בלתי מילולית, ועל סמך כך, להחליט אם יעבור לשלב הבא בתהליך הקבלה לעבודה.
- מבחינת המועמד, זוהי ההזדמנות להשפיע על עתידו באמצעות רושם ראשוני, הצגת העקרונות, הערכים והקווים המנחים אותו בדרכו המקצועית, כמו גם לכבוש את לב המראיין וליצור אינטראקציה חיובית, שתגביר את סיכוייו להתקבל לשלבים הבאים בתהליך הקבלה לעבודה.
- מבחינת המועמד, זוהי ההזדמנות האמיתית להכיר את אופי הארגון, את הערכים והעקרונות המנחים את הארגון ברמה המקצועית כמו גם ברמה הבינאישית, וכמובן זוהי ההזדמנות לקבל מידע על הממונים, על שכר ועוד.
מהם חסרונותיו של ראיון עבודה ?
- מבחינת הארגון, לעיתים רושם ראשוני שלילי או חיובי הנו מטעה, ומתגלה בהרבה פעמים כפספוס של אדם, שיכול היה לתרום רבות לארגון, או כטעות העשויה לעלות כסף רב לארגון, במידה והתקבל אדם, שבפועל אינו תורם לתפוקת הארגון.
- מבחינת הארגון, בשל הדינאמיקה האישית המתקיימת בין מראיין ומרואיין, ייתכן ותהיה הטיה אישית לטובת או לרעת המרואיין, כמו כן, מהימנותו ותוקפו של הראיון האישי היא נמוכה, כיוון שקשה להשיג אובייקטיביות מלאה בתהליך.
- מבחינת המועמד, כאשר יש מספר מועמדים רבים, המתמודדים על אותה משרה, אזי יש סיכוי רב יותר שיתקיים "אפקט אחרונות", הכוונה לכך כי המראיין יושפע לטובה או לרעה מהמרואיין האחרון, עובדה המוסיפה לקושי בהרשמת המראיין, כיוון שמתקיימת השוואה בינו ובין המועמד הקודם.
- מבחינת המועמד, ישנם כמה היבטים העשויים להשפיע לרעה על סיכויי הצלחתו בראיון העבודה, ואשר אינם בהכרח קשורים ביכולותיו, כגון: מראה חיצוני, סטריאוטיפים ודעות קדומות מצד המראיין (מין, מוצא, דת וכו'), ואף, העובדה כי מראיינים רבים יעדיפו לקבל מועמדים הדומים להם (באופן בלתי מודע). הרי אלו גורמים חיצוניים, שאין למועמד שליטה עליהם, ולכן אין ביכולתו למנוע את השפעתם השלילית על הצלחת הראיון שלו.
דגשים, שכדאי להיות מודעים אליהם במהלך ראיון עבודה:
ישנם שמונה היבטים אותם יש לתכנן בקפידה לקראת ראיון עבודה, והם:
- מתח ולחץ – "מידה טובה של רוגע, וטיפת לחץ לא תזיק" כך "אמרו חכמינו חז"ל".
מי מאיתנו לא חווה התרגשות, לחץ ומתח לקראת ראיון עבודה? הרי מדובר, בהתנהגות אופיינית הטבעית למעמד מסוג זה.
מחד גיסא, מתח ולחץ עלולים להשבית את יכולת הביטוי שלנו, ולפיכך לפגום ברושם הראשוני, ולכן רצוי לרסן את מידת הלחץ, לקחת כמה נשימות לפני תחילת ראיון עבודה, ולדעת כי מי שעומד מולך, הוא בן אדם בדיוק כמוך. מאידך גיסא, אדישותו של מועמד, גם היא עשויה לפגום ברושם הראשוני, משום שהדבר עשוי לעיתים להצטייר כסוג של יוהרה, התנשאות ואפילו זלזול במעמד, לכן חשוב להקפיד על קורטוב של לחץ ומידה הגונה של רוגע ושלווה.
טיפ ידוע כיצד להישאר רגוע: רצוי להבהיר דברים באמצעות שאלות ולתקן בנימוס, פרשנות מוטעית (תסלח לי אני קצת מתרגש- כנות היא תכונה מוערכת, ושיקוף רגשות נחוץ למען הסרת העננה).
- קורות חיים – אומנם, קורות החיים הם מסמך כתוב ומודפס, אולם יש לתת חשיבות עליונה על כך, ולהפגין מקצועיות ובקיאות בפרטי קורות החיים (שנים, תאריכים, שינויים שעבר, החלטות שלקח ועוד), ולדעת להשיב בתבונה על שאלות המראיין. הקפידו תמיד לציין את שנות ההשכלה והקורסים, שרכשתם במהלך חייכם המקצועיים, היו מוכנים להשיב על שאלות הנוגעות לחייכם הפרטיים והקפידו תמיד, לתת הסבר הגיוני לשיקולים שביצעתם בעבר, ולתובנות שהגעתן אליהן במרוצת השנים.
- ביטחון עצמי - חשוב להקרין ביטחון עצמי במהלך ראיון עבודה, ולהיות בטוחים בכישוריכם המקצועיים, בניסיון שצברתם, בנכונותכם להתמודד עם אתגרים וביכולתכם להתאים למשרה, אולם יחד עם זאת, חשוב להפגין גם מידה של צניעות ("אל יתהלל חוגר כמפתח" ) כדי לא ליצור את הרושם ההפוך.
- הופעה – לצערנו או לשמחתנו, להופעתנו החיצונית יש חלק נכבד בהצלחת ראיון עבודה, זאת מפאת העובדה כי הופעה אסתטית ומטופחת מראה על מידה של מקצועיות, רצינות וכיבוד המעמד. לכן, למען קנייה בטוחה של נקודות זכות בראיון, הקפידו על לבוש מכובד (לא מהודר מדי ולא מרושל מדי, לא חשוף מדי ולא צעקני מדי) והעדיפו תמיד לבוש קלאסי וסטנדרטי של מכנס כהה וחולצה מכופתרת.
- שפת גוף – למסרים המועברים באמצעות שפת גופינו, בין אם הם נעשים במודע, ובין אם הם נעשים שלא במודע, יש משקל רב על התרשמותו של המרואיין מהמועמד במהלך ראיון עבודה, ולפיכך חשוב לנהוג לפי הכללים הבאים: הימנעו מהתעסקות עם שרשרת המונחת על צווארכם, כיוון שהדבר משדר חוסר נוחות רגשית וחוסר ביטחון. הימנעו משילוב ידיים מאחורי ראשכם, כיוון שהדבר משדר חוסר כבוד, דומיננטיות ו"אני הבוס", כמו כן הימנעו משילוב זרועות, כיוון שהדבר משדר התגוננות. הקפידו כי ידיכם יהיו פתוחות, כיוון שהדבר משדר פתיחות וכנות. לסיום, הימנעו מהסתרת פיכם, שפשוף עינכם או נגיעה באף, כיוון שהם משדרים בהתאמה, כי אינכם אמינים, כי אתם מסלפים את האמת, וכי אתם במתח.
- תקשורת בינאישית – חשוב לנהל שיחת נימוסין קצרה (מה שלומך ? היה נעים להכיר) ולתרום לדינאמיקה שיחתית חיובית, מפרה וזורמת. זאת מחמת העובדה כי, יש השפעה חיובית על האינטראקציה המתפתחת בין מראיין ומועמד, לכן חשוב להימנע מכל תגובה תוקפנית ואו עימות.
- הצגת חוזקות וחולשות – במהלך ראיון עבודה, עשוי המראיין לשאול אתכם מהן תכונותיכם החזקות ומהן תכונותיכם החלשות. במקרה זה, מוטב שתתכננו היטב את צעדיכם. דוגמא לחוזקה: יוזמה, שנטלתם על עצמכם בעת תפקידכם, החלטה מקצועית חשובה שביצעתם, ותחומי אחריות שלקחתם על עצמכם. מנגד, דוגמא לחולשה: חשוב לזכור כי כנות במקרה הזה עשויה להיות לרועץ, לכן מומלץ לעדן או לבחור בתכונות, שעל פניהן הן לא הכי שליליות, כגון: פרפקציוניזם או קפדנות. .
- התמודדות עם שאלות מכשילות – במהלך ראיון עבודה, יתכן והמראיין יבקש מכם לענות על שאלות מכשילות. התייחס לאלו כאתגר, השיבו בחוכמה, חשבו היטב על ההשלכות של דבריכם, היו כנים עם עצמכם, ושדרו ביטחון, וכך תוכל לצלוח בבטחה כל ראיון עבודה.
לסיכום, ראו בכל ראיון עבודה, הזדמנות פז להשפיע על עתידכם המקצועי, תכננו היטב את צעדיכם ותשובותיכם, וזכרו כי אחרי הכל, גם אם טועים, תמיד תהיינה הזדמנויות נוספות, בהן תוכלו לכפר על שגיאות, שביצעתם במהלך ראיון עבודה.