כתיבת קורות חיים היא פונקציה מהותית והכרחית לתהליך חיפוש העבודה. לפיכך, כתיבת קורות חיים נכונה עשויה להגביר את סיכוייו של המועמד בצורה כפולה הן בצליחת הסינון הראשוני של החברה המעסיקה והן בקבלת ראיון העבודה הנכסף. ואומנם, לא די ביישום נכון של פורמט קורות החיים המקובל אלא יש להקפיד על ניסוח ענייני, קולע, אטרקטיבי ואפקטיבי של קורות החיים, כדי להעניק בולטות למסמך קורות החיים של המועמד על פני האחרים. אי לכך, חשוב לדעת מהם כללי הזהב בכל הקשור לתחום כתיבת קורות חיים. היות וקיימת השפעה מכרעת לאופן כתיבת קורות החיים, המאמר הבא מבקש לשרטט את הקווים המנחים של כתיבת קורות חיים מנצחים. אולם, טרם נחשוף את המדריך לכתיבת קורות החיים, נברר תחילה
אם כן, מסמך קורות החיים הנו כרטיס הביקור של המועמד. מטרתו של מסמך זה הוא להעניק הזדמנות כפולה למועמד בצליחת המיפוי הראשוני שמבצע המעסיק, ובקבלת הזמנה לראיון עבודה.
במסמך קורות החיים, מפורטים פרטים שונים על המועמד, כגון: פרטיו האישיים, השכלתו, ניסיונו התעסוקתי, שירותו הצבאי, שפות בהן הוא שולט ועוד.
כמו כן, חשוב להקפיד, כי מסמך קורות החיים יהיה תמציתי, ענייני, אסתטי ואטרקטיבי, ולכן, מוטל משקל רב על אופן כתיבת קורות חיים, זאת לנוכח העובדה, כי קורות החיים הם המדד הראשוני לקביעת התאמתו של המועמד לפרופיל המשרה.
ככלל, קיימים שני פורמטים של מסמכי קורות חיים:
הפורמט הראשון, הנו הפורמט הכרונולוגי, הסטנדרטי והנפוץ בשוק העבודה בישראל.
בפורמט זה, יוצגו פרטי ההשכלה, הניסיון התעסוקתי וההישגים המקצועיים באופן כרונולוגי, כלומר על פי סדר זמנים יורד (מההווה לעבר). מטרת הפורמט להציג את התקדמותו של המועמד לאורך שנות הקריירה שלו, וכך להדגיש את ההישגים שקטף ואת כברת הדרך שצלח. מלבד עובדות אלו, הפורמט הכרונולוגי, מתאים יותר עבור מועמדים המעוניינים להישאר בתחום עיסוקם הנוכחי.
הפורמט השני, הנו הפורמט הפונקציונאלי, הפחות מקובל בשוק העבודה בישראל. פורמט זה, מאפשר למועמדים הנמצאים בתחילת דרכם המקצועית (שלא צברו ניסיון רב בשוק העבודה) או לעובדים המעוניינים בהסבה מקצועית, להציג את סל הכישורים המקצועיים, ההשכלה וההישגים שצברו, רק במידה והם רלבנטיים לפרופיל המשרה המבוקשת, זאת במטרה "לחפות" על נקודות החולשה של המועמד, ולהדגיש את ההיבטים הרלבנטיים ביותר למשרה.
בעת כתיבת קורות חיים, יש לכלול את הסעיפים הבאים, על פי סדר הופעתם:
סדר הכתיבה יהיה כדלקמן: תחילה יופיעו התארים האקדמיים (תארים "גבוהים") ורק לאחר מכן התארים "הנמוכים" יותר (כגון תעודת בגרות), כאשר החל מקבלת התואר הראשון והלאה, ניתן לוותר על ציון לימודי התיכון.
(למשל: 2005-2008: אוניברסיטת תל אביב, החוג לכלכלה ומנהל עסקים, תואר ראשון).
מכל מקום, בעת כתיבת קורות חיים יש להקפיד על מבנה מסודר של קורות החיים, על ניסוח נכון ועל אסתטיות המסמך, כאשר אורך המסמך לא יעלה על שני עמודים.
על מנת ליצור מסמך של קורות חיים איכותיים, ענייניים ואטרקטיביים, כדאי לעקוב אחר הטיפים הבאים למען כתיבת קורות חיים מנצחים.
לסיכום, כתיבת קורות חיים היא הצעד הראשון בתהליך חיפוש העבודה, ולכן מחייבת את המועמד להקפיד על כללי כתיבת קורות חיים, וכך למעשה יוכל להגביר את סיכוייו בקבלת זימון לראיון עבודה.