"חבר מביא חבר" היא שיטה לגיטימית ויעילה לחיפוש עבודה, הנהוגה מזה שנים, בשוק העבודה הישראלי. לאור ירידת קרנה של שיטת הגיוס הישנה, בה גויסו עובדים חדשים באמצעות פרסום מודעות דרושים בעיתון, פותחה שיטת גיוס חדשה, יצירתית ומתקדמת במיוחד, הפותרת באחת את מצוקת גיוס העובדים החדשים, אשר פקדה את המשק בעיקר בתחומי ההייטק השונים, ומאפשרות חיסכון בהקצאת משאבי החברה המוקדשים לתהליך האיתור, המיון והגיוס של עובדים חדשים ואיכותיים אל שורות החברה.
שיטת "חבר מביא חבר" היא לא רק שיטה ידידותית לקהל מחפשי העבודה, אלא היא שיטה מתקדמת, יצירתית, ואנושית במיוחד, לאיתור וגיוס מועמדים. מדובר בשיטה אפקטיבית וחסכונית, הנהוגה בעיקר בקרב חברות הייטק, פיתוח תוכנות: עולם ה – IT, עולם התקשורת וחברות כוח אדם, המושתת על הרעיון של "הראה לי מי הם חבריך" ואומר לך אם הם מתאימים למשרה".
הידעת ?
מחקרים מצביעים על כך כי 60% מהמשרות מאוישות באמצעות קשרים, לרבות שיטת "חבר מביא חבר", NETWORKING, ונפוטיזם. כמו כן, חברת כוח האדם "אורטל" דיווחה על כך, כי עובדים אשר גויסו בשיטת "חבר מביא חבר" בתיווכה, צברו בממוצע ותק רב יותר (הגבוה בשלושים אחוז) במקום העבודה, מאשר עובדים אשר גויסו בשיטות עבודה מסורתיות יותר.
מהי שיטת "חבר מביא חבר" ?
מדובר בשיטה יצירתית לגיוס עובדים, אשר נעזרת במארג החברתי של עובדי הארגון, למען גיוס עובדים חדשים. שיטת "חבר מביא חבר" היא שיטה חסכונית, אפקטיבית, יצירתית ואנושית, המביאה תועלת לארגון, לעובד הוותיק ולמועמד הפוטנציאלי גם יחד. על פי רוב, מדובר בשיטה המעניקה תגמול כספי או תמריץ אישי לעובדים, אשר יסייעו במציאת עובדים חדשים ואיכותיים לחברה.
כיצד שיטת גיוס זו מתבצעת ?
למעשה, ישנן שתי דרכים עיקריות להנהגת והפעלת מנגנון "חבר מביא חבר", והן כדלקמן:
- השיטה הידנית: בשיטה זו, לרוב מנהלת משאבי האנוש בחברה, תפרסם רשימה של משרות פנויות בקרב מחלקות החברה השונות, כאשר על פי רוב מובטח תמריץ או תגמול (לרוב: נופש זוגי בצימר, תמריץ במשכורת, ארוחה זוגית ועוד) באם יגויס החבר עליו העובד המליץ לחברה.
- השיטה הטכנולוגית, המסתייעת בטכנולוגיית WEB 2 ואפליקציית FACE BOOK: בשיטה זו, משתמשים בטכנולוגיית WEB 2 על מנת לאייש ולגייס עובדים חדשים לשורות החברה באמצעות מנגנון "חבר מביא חבר", כיצד? קיימות אפליקציות שונות המאפשרות למנהל מחלקת משאבי אנוש להפיץ את רשימת המשרות הפנויות בתפוצת מייל פנימית, המסתייעת באפליקציית פייסבוק, וכך מרחיבה את מעגל העובדים, אשר יוכלו לשלוח קורות חיים פוטנציאליים של חברים מתאימים לחברה. כמו כן, כיום הוקמו אתרים מיוחדים לכך, המושתתים בחלקם על אפליקציית פייסבוק ועל רעיון ה - NETWORKING ( רשת עסקית) המספקות מענה מתקדם לדורשי עבודה, המעוניינים למצוא את המשרה המיוחלת באמצעות יצירת רשת של קשרים חברתיים למטרות עסקים, או למען חברות המעוניינות לגייס ולאתר מועמדים פוטנציאלים, המשתמשים באותן רשתות כדי לאייש את המשרות הפנויות בחברה (לדוגמא: אתר
אתר href="http://www.gotfriends.co.il "<גודפרינדס
אם כך, מהם החסרונות המצויים בשיטת "חבר מביא חבר" ?
- שיטת "חבר מביא חבר" אינה מתאימה למקרים בהם החברה צריכה לאייש משרה באופן דיסקרטי, וללא ידיעת עובדי החברה.
- חיסרון נוסף, בשיטת גיוס זו, טמון בעובדה כי לא ניתן להסתמך על שיטה זו בלבד למען גיוס מאסיבי של עובדים לחברה, ולפיכך מדובר בשיטת גיוס משלימה, העומדת תמיד לצד שיטות הגיוס המסורתיות.
- זוהי שיטת מיון הנעדרת אמצעי מיון שיטתיים קלאסיים, ונשענת על פי רוב על היכרות אישית, סובייקטיבית, ועל "תחושת בטן" ולא על כלי מיון מהימנים ואובייקטיביים, ולפיכך עשויה להוביל לגיוס מוטעה ושגוי של כוח אדם לשורות החברה.
מהם היתרונות המצויים בשיטת "חבר מביא חבר" ?
- מדובר בשיטה יעילה לסינון ראשוני של מועמדים לחברה.
- מדובר בשיטת מיון המאפשרת לאתר את המועמדים הראויים, האיכותיים והמתאימים ביותר לארגון..
- נתונים של חברות כוח אדם מוכיחים כי, עובדים אשר מגויסים באמצעות חבר או מכר אל שורותיו של ארגון מסוים, נוטים להישאר זמן רב יותר בתפקידם, מאשר עובדים שגויסו בשיטות גיוס מסורתיות.
- מבחינת המועמד, אין ספק כי עניין הקשרים והחברות עומד לטובתו בעת תהליך המיון.
- מבחינת החברה, שיטת גיוס זו מבטיחה את יציבות העובדים בארגון.
- מבחינת המועמד, ראשית הוא מוכיח את נאמנותו וערבותו של העובד הוותיק לחברה, בשל העובדה כי הוא אמון על העובד החדש (הוא בתחום אחריותו) ולכן יהיה ערב להצלחתו של העובד החדש.
שנית, זוהי הזדמנות אמיתית לקבל תגמול כספי הטבה בטוחה וקלה.
- על פי רוב מקבל המועמד קדימות על פני מועמדים פוטנציאליים אחרים, בשל העובדה הפשוטה כי המשרה טרם פורסמה ברבים, ולפיכך סיכוייו להתקבל לארגון גדלים.
- המועמד אפילו זוכה לגישה סלחנית במהלך מבחני המיון, בשל העובדה כי הממליץ מכיר את המועמד כבר שנים, וערב לו.
- מדובר בשיטת גיוס החוסכת בעלויות רבות של זמן והקצאת משאבים לחברה המגייסת.
- לרוב מדובר בתהליך מיון מהיר.
- התגמול הכספי המובטח לעובדים הוותיקים, עשוי להגדיל את המחויבות, הסיוע והמוטיבציה של העובדים לארגון ולאיתור המועמד המתאים.
- בשיטה זו ניתן לבצע מעין HEAD HUNTING ולאתר מועמדים איכותיים ומצטיינים, אשר לרוב אינם נמצאים בעיצומו של תהליך חיפוש עבודה, אולם בשיטת המעגל החברתי, ניתן כעת לשלוח זרועות גם אל עבר מועמדים איכותיים במיוחד ולגייסם אל שורות החברה.
מכל מקום, ניתן לומר כי באמצעות שיטת הגיוס של "חבר מביא חבר" הן החברה, הן עובדי החברה, והן המועמד הפוטנציאלי, עשויים להרוויח מהיתרון האנושי, ולסלול לעצמם מסלול מהיר להצלחה. ואף על פי כן, חשוב לזכור כי לא ניתן להסתמך אך ורק על שיטת גיוס זו של "חבר מביא חבר", אלא להשתמש בשיטת "חבר מביא חבר" בנוסף לשיטות הגיוס המסורתיות.